דפים


יום שבת, 16 בדצמבר 2017

חג חנוכה: המקורות

מקווה שכולם יודעים שחג חנוכה הוא לא רק סופגניות או הדלקת נרות – הוא חג הניצחון במלחמת העצמאות של אבותינו בתקופת הבית השני. ניצחון של צבא יהודה המכבי על צבאו של אנטיוכוס הרביעי אפיפנס מבית סלווקוס שהביא עצמאות ליהודה לראשונה אחרי חזרת גולי בבל לארץ ישראל. עם טיהורו של בית המקדש וחידוש עבודת הקורבנות הורה יהודה המכבי על חגיגת הניצחון.
לא נשארו מסמכים אותנטיים רבים מהתקופה ההיא – לאחר נצחונו של צבא המורדים, המלחמה עם היוונים נמשכה עוד שנים רבות, היו הצלחות והיו מפלות – לא נכנס לפרטים, למדתם את זה. מעניין, שאחרי כאלפיים מאתיים שנה דבר אחד כמעט לא השתנה: היהודים נשארו אותם היהודים, הרוב המוחלט הגנו בכל האמצעים העומדים לרשותם על ארצם, על אורח החיים שלהם, על דתם. לעומתם המיעוט (בעיקר השכבות השולטות – האליטה, ובתוכה היו גם הכוהנים הגדולים) התייוונו, הזניחו את מסורת האבות ונמחקו מהעם היהודי וגם מההיסטוריה.

כמעט לא נשארו לדורות הבאים מסמכים אותנטיים מן התקופה ההיא. כל מה שידוע לנו - או שנכתב מאות שנים אחרי האירועים או שהגיעו ממקורות יווניים, אך קיימים גם שני ספרים מאותה תקופה שלא תמצאו אותם בין ספרי התנ"ך: מקבים א ומקבים ב – אשר הגיעו אלינו בשפה היוונית. תיאור הספרים לפנינו:

מגיש כאן התחלת ספר מקבים א (יותר משלושים עמודים שנכתבו ע"י איש שהיה שותף פעיל באירועים האלה)  – אם עמוד קשה לקריאה – תקליקו עליו בעכבר:











































אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה