דפים


יום שישי, 3 במאי 2013

על חג השבועות לפי ספר היובלים


חג השבועות  הוא חג אחד קדומים בעם ישראל ובעל משמעויות רבות – עובדה ידועה לכולם. אנו קוראים לחג הזה "חג מתן תורה", "חג הביכורים",  "חג הקציר",  "חג העֲצֶרֶת" ואחרים.
משמעות העיקרית שלו שהוא מסמל ברית בין בורא העולם לעם ישראל.
עובדה ידועה פחות היא שחג השבועות לפי ספר היובלים (לפי חוקרים הוא במקורו כוהני, ושייך לספריה של הכוהנים בני צדוק - מוויקיפדיה), הוא חג קדום בעל משמעות דומה.
  1. בספר מתוארת יציאת נוח מהתבה באחד לחודש השלישי (ספר היובלים ו): [א] "ויבן מזבח על ההר ההוא: [ב] וירא על-הארץ ויקח גדי-עזים ויכפר בדמו על-כל-חטאת הארץ כי נמחה כל-אשר בה לבד מאשר היו עם-נח בתבה..." שם בורא העולם  כרת ברית עם נח ובניו, נתן להם הכל לאכילה ורק דרש מהם לא לאכול את הבשר בנפשו[ז] "בדמו לא תאכלו כי הדם הוא נפש כל הבשר...". נוח ובניו נשבעו לעשות את זה. לאות הברית נתן את קשתו בענן. [יז] "על-כן הוקם ויכתב בלחות השמים כי-יעשו את חג-השבועות בחודש הזה פעם בשנה לחדש את-הברית בכל-שנה ושנה...".
ההבטחה נשמרה עד למותו של נוח ואחרי מותו בניו התחילו לאכול בשר בדמו וזנחו גם את החג.

רק אברהם חידש את מסורת החג וגם שמר על איסור אכילת בשר בדמו (גם יצחק ויעקב).
  1. (ספר היובלים כב): [א]. "ויהי בשבוע הראשון ביובל הארבעים וארבעה בשנת שתים היא השנה אשר-בה מת אברהם ויבואו יצחק וישמעאל מבאר שבע לחוג את-חג השבועות והוא חג הביכורים אל-אברהם אביהם וישמח אברהם כי באו שני בניו: [ב]. כי מקנה רב ליצחק בבאר שבע והלך יצחק לראות את מקנהו ושב אל-אביו: [ג] ובימים ההם בא ישמעאל לראות את אביו ויבאו שניהם יחדיו ויזבח יצחק זבח לעולה ויעל על-מזבח-אביו אשר עשה בחברון:......"   



סרקתי את העמודים הרלוונטיים של הספר. אפשר למצוא אותם מטה. בעזרת השם, אם יהיה לי זמן, אשתדל גם להדפיס אותם (בלי נדר).
 
ביציאת מצרים במעמד הר סיני חודשה הברית, אבל הפעם רק בין בורא העולם ועם ישראל. כל היתר – ידוע.
חג שמח לכל עם ישראל!
תמונות - חג השבועות:

נח                - cafe.themarker.com
ספר היצירהספר קבלה הראשון שהיא תורת הסוד - 

דפים סרוקים מספר היובלים




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה